Świadectwo energetyczne a obowiązki dewelopera — co musi zapewnić sprzedający nowe mieszkanie?
Zakup mieszkania od dewelopera wiąże się z wieloma formalnościami, które mają na celu ochronę interesów nabywcy. Jednym z ważnych obowiązków sprzedającego nowe mieszkanie jest zapewnienie świadectwa charakterystyki energetycznej. To dokument, który musi zostać przygotowany dla każdego budynku oddawanego do użytkowania oraz dla każdego lokalu sprzedawanego przez dewelopera.

Świadectwo energetyczne określa m.in. klasę energetyczną budynku, jego zapotrzebowanie na energię oraz wskazuje możliwości poprawy efektywności energetycznej. Od 2023 roku, a w 2025 roku obowiązek ten nadal jest aktualny i dotyczy wszystkich nowych inwestycji mieszkaniowych.
Co konkretnie musi zapewnić deweloper?
1. Sporządzenie świadectwa energetycznego
Deweloper zobowiązany jest do przygotowania świadectwa energetycznego dla całego budynku lub dla poszczególnych lokali. Dokument ten powinien być sporządzony przez osobę uprawnioną, wpisaną do Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków.
2. Przekazanie dokumentu nabywcy
Przy podpisywaniu umowy sprzedaży deweloper musi przekazać kupującemu świadectwo energetyczne. Najczęściej dołączane jest ono do protokołu odbioru mieszkania lub przekazywane w dniu podpisania aktu notarialnego.
3. Udostępnienie informacji już na etapie ogłoszenia
Zgodnie z przepisami, deweloper już na etapie ogłoszenia o sprzedaży mieszkania powinien podać informacje zawarte w świadectwie energetycznym — w tym klasę energetyczną i wskaźnik zapotrzebowania na energię pierwotną (EP).
4. Aktualność świadectwa
Dokument powinien być aktualny i zgodny ze stanem faktycznym budynku. Świadectwo energetyczne jest ważne przez 10 lat, o ile w międzyczasie nie zostaną przeprowadzone zmiany techniczne wpływające na efektywność energetyczną budynku.
Więcej informacji o formalnościach związanych z zamówieniem świadectwa energetycznego w Chorzowie znajdziesz na stronie: https://pewnylokal.pl/swiadectwo-energetyczne-chorzow — to praktyczne wsparcie dla właścicieli mieszkań oraz inwestorów.
Podsumowanie
Deweloper, sprzedając nowe mieszkanie, ma obowiązek nie tylko przygotowania nieruchomości zgodnie z projektem i przepisami prawa budowlanego, ale także sporządzenia i przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej. Dokument ten daje kupującemu wiedzę o standardzie energetycznym mieszkania i pozwala przewidzieć przyszłe koszty eksploatacyjne.
W przypadku zakupu mieszkania w Chorzowie lub innej miejscowości warto upewnić się, że deweloper spełnił wszystkie formalne obowiązki — w tym dostarczył ważne i zgodne z przepisami świadectwo energetyczne. Dzięki temu transakcja przebiegnie sprawnie i zgodnie z prawem.
Materiał zewnętrzny